ඊනියා මාක්ස්වාදීන් සහ සැබෑ ජාතිකවාදීන්? (1 කොටස)
Feb 15, 2025 at 01:56 PM
|
නූතන යුගයේ ජාතිකවාදී රාජ්යයක් අර්ථ දැක්විය හැක්කේ කෙසේද යන ප්රශ්නයට හොවාඞ් නිකලස් නම් සුප්රකට ආර්ථික විද්යා මහාචාර්යවරයා අප්රිකාව පිළිබඳ සිදුකරන ලද සාකච්ඡුාවකදී පැහැදිලි කරනුයේ මෙසේය. ඔහු නෙදර්ලන්තයේ, රොටර්ඩෑම් හි පිහිටි එරස්මස් විශ්ව විද්යාලයේ සමාජ අධ්යයන අංශයේ සේවයේ නියුතු කීර්තිමත් ආර්ථික විද්යා මහාචාර්යවරයෙකි. පහත දැක්වෙන ඔහුගේ මෙම අර්ථ දැක්වීම ජාතිකවාදී රාජ්යය පිළිබඳව පමණක් නොව සැබෑ ජාතිකවාදය හෝ සැබෑ ජාතිකවාදියා යනු කවරෙක්ද යන ප්රශ්නයටද එක සේ අදාළ වේ. ඔහු මෙම අර්ථදැක්වීම සිදු කරනුයේ කරුණු පහ (5)ක් ඔස්සේය;
”1. නියෝ ලිබරල් සමාජ, ආර්ථික සංස්කෘතික ප්රහාරයට සෘජුව එරෙහිවීම මත;
2. නව යටත්විජිතවාදය කොන්දේසි විරහිතව විවේචනය කිරීම හා එම ප්රතිපත්ති ප්රවර්ධනය වීමේදී ඊට එරෙහිව දේශපාලනිකව සටන් කිරීම මත;
3. රටවල් සහගීභාවයේ ගිලීයාමට හා ණය උගුල්වලට හසුවීමෙහිලා ප්රධාන සාධකය වී ඇත්තේ, කාර්මීකරණය නොවීම බව අවබෝධ කර ගැනීමත් කෘෂිකර්මය, අපනයනය හා දේශීය පරිභෝජනය පුළුල් කාර්මීකරණ ප්රතිපත්තිය මත ප්රති-සංවිධානය කිරීම වෙනුවෙන් කොන්දේසි විරහිතව පෙනී සිටීම මත;
4. ඒක ඩ්රැව ලෝකය සැමට බහු අවස්ථා උදා නොකරණ බව වටහාගැනීමත්, සියළු දෙනාටම අවස්ථා සැලසෙන, බලකේන්ද්ර කිහිපයක් මත සංවිධානය වූ බහු ඩ්රැවීය ලෝකයක් වෙනුවෙන් පක්ෂපාතී වීම මත;
5. සිය සමාජයේ සංස්කෘතික මූලයන් ඓතිහාසිකව එම ජන සමාජයේ ආර්ථික සමාජයීය හා සංස්කෘතික අවශ්යතාවයන් සමග කේන්ද්රීයව බද්ධව තිබෙන බැවින් ඒවා උත්පාඨනය (උගුළුවා දැමීම* දරුණු සමාජ බිඳවැටීම්වලට හේතුවන බව වටහාගැනීම මගින් ඒ සංස්කෘතික මූලයන් ආරක්ෂා කොට සුදුසු පරිදි ප්රවර්ධනය කිරීම මත ”
මෙම පස් වැදෑරුම් මූලික ලක්ෂණ අව්යාජව නියෝජනය වන්නේනම්, හෙතෙම සැබෑ ජාතිකවාදියෙකි. එමෙන්ම, එම ලක්ෂණ අව්යාජව නියෝජනය වන රාජ්යයද ජාතිකවාදී රාජ්යයකි.
නව ලිබරල්වාදය ජාතිකවාදයේ පරම සතුරා වේ, එය එසේ වන්නේ කුමක් නිසාද?
හැට දෙහැවිරිදි (62) රුසියානු දාර්ශනිකයකු වූ ඇලෙක්සැන්ඩර් ඩුගින් නව ලිබරල්වාදයේ හැව හරින ලද මෙම විග්රහය අපට ඉහත ප්රශ්නයට අදාළ පිළිතුරු සපයා දේ. මවිසින් රචිත, මැතකදී එළි දක්වනලදිරාම රාවණ සහ විභීෂණ නූතන කථාව’ නම් කෘතියේ ඔහුගේ ඒ පිළිබඳ සම්පූර්ණ පැහැදිලි කිරීම පලකර තිබේ.
”ලිබරල්වාදය; තවත් විදියකින් සරලව විස්තර කරන්නේ නම් පුද්ගලයින් ඕනෑම ආකාරයක සාමූහික අනන්යතාවයකින් මුදා ගැනීම ලිබරල්වාදයයි. ලිබරල්වාදයෙන් නිදහස් වීමට තිබුණේ සාමුහික අවශ්යතා දෙකක් පමණි. පළමුවැන්න ලිංග අවශ්යතාවයි. ලිංග අවශ්යතාව සාමූහික අවශ්යතාවක්. ඔබ සාමූහිකව පිරිමි පක්ෂයට හෝ ගැහැණු පක්ෂයට අයිතිවූවකු ලෙස වර්ග කෙරෙනවා. ඒ අනුව සාමූහිකත්වයෙන් වෙන් වී ඔබට තනිව සිටීමට හැකියාවක් නෑ. එහෙත් දැන් ස්ත්රී-පුරුෂභාවයෙන් මිදීමත් පුද්ගල විමුක්තිය ලෙස සැලකීමට පටන්ගෙන තිබෙනවා. මෙම මතවාදය සංක්රාන්ති ලිංගිකයන්, LGBT සහ තව ආකාරයේ පුද්ගලවාදයකට හේතු වී තිබෙනවා. එබැවින් ලිංගිකත්වය යනු පුද්ගල අභිමතය පරිදි පවතින්නක්. පුද්ගල ලිංගිකත්වය ලිබරල්වාදය ක්රියාත්මක කිරීම අවශ්ය අංගයක් මෙන්ම මෙම ලිබරල් මතවාදයේ ජයග්රාහකයාද වූවා. තවද මෙම ගමන් මගේ තවමත් සම්පූර්ණයෙන් සිදු කර නොමැති අවසාන පියවර වන්නේ මානව අනන්යතාවයෙන් මිදීමයි. මෙම මතවාදයට අනුව මනුෂ්යත්වය අභිමතානුරූපියි.දැන් අපි ඔබ අයත් වන බටහිර සමාජ ප්රවාහය සලකා බලමු. ඔබට අවශ්ය පරිදි, ඔබට අවශ්ය ලිංගිකත්වය තෝරා ගැනීමට ඔබට අවකාශය තිබෙනවා. ලිබරල්වාදී ගමන් මගේ අවසාන පියවර යනු, නිසැකවම මනුෂ්යත්වය පවා අභිමතානුරූපී කිරීමයි. ඒ අනුව ඔබට ඔබේ පුද්ගල අනන්යතාව තෝරාගත හැක්කේ හුදු මනුෂ්යයෙකු වීමට මිස මිනිස් සංහතියේ සාමාජිකයකු වීමට නොවේ”
ටකර් කසාන් නැමැති බටහිර මාධ්යකරුවා සමග සිදු කරන ලද සංවාදයකිදී ඇලෙක්සැන්ඩර් ඩුගින් මේ පිළිබඳව තවදුරටත් කරුණු පැහැදිලි කරනුයේ මෙසේය.
”මෙය මනුෂ්යවර්ගයාගේ නොවැළැක්විය හැකි අනාගතය බවට ඔවුන් විවෘතව ප්රකාශ කරනවා. සියවස් පහකට පෙර අපි ලිබරල්වාදයේ දුම්රියට ගොඩ වූවා. ඉතින් අපි අවසාන ඓතිහාසික පර්යන්ත දුම්රිය ස්තානයට පැමිණ තිබෙනවා. ඉතින් ඒ තමයි මගේ කියවීම. ඔබ අතීතය සමග බැඳී සිටි සියලූ අංග සහ අවධි කපා ඉවත් කළවිට ඔබ අතීතය සමග බැඳුණු සම්ප්රදාය උදුරා දැමූවකු බවට පත්වෙනවා. එබැවින් ඔබ තවදුරටත් රෙපරමාදු භක්තිකයකු නොවේ. ඒ වෙනුවට ඔබ ලෞකික, අදේවවාදී භෞතිකවාදියකු බවට පත්වෙනවා. එවැනි විශාල පිරිසක් ජීවත්වන ඔබේ රාජ්යය තවදුරටත් අධිරාජ්යයෙන් නිදහස්වීමට ලිබරල්වාදීන්ට සේවය කළ ජාතික රාජ්යයක් ලෙස පවතින්නක් නොවේ. දැන් පවතින ජාතික රාජ්යය ලිබරල්වාදයේ හැරවුම් බාධකය බවට පත් වෙනවා. ඒ නිසා ඔබ ජාතික රාජ්යයෙන් නිදහස් වෙනවා. අවසාන වශයෙන් මෙම පුද්ගලවාදයට පක්ෂ අදාළ රාජ්යයේ පවුල නැමැති ඒකකය විනාශ කිරීමට ඉඩ සැලසෙනවා. අවසානවශයෙන් දැනටමත් ජයගෙන ඇති ලිංගිකත්වය අභිමතානුසාරී බවට පත්කිරීම සිදුවෙනවා. ස්ත්රී - පුරුෂ දේශපාලනය මෙම විමුක්ති ක්රියාවලියේ අවසානයට පැමිණීමට ඇත්තේ තවත් එක් පියවරක් පමණයි. ඒ අනුව ලිබරල්වාදය යනු; මානව සමාජය පිළිගත් නියමයන් අත්හැර දැමූ මානව අනන්යතාවයයි. ඒ නිසා මනුෂ්යයකු වීමට හෝ නොවීමට තෝරාගැනීමට හැකියාව තිබෙන ලිබරල්වාදය අතහැර මනුෂ්යයකු වීමට මිනිස් සංහතියට බලකෙරෙනවා. එය හෙට දවසේ සමස්ත දේශපාලනයේ න්යාය පත්රයයි. එලෙසම, හෙට දවසේ මතවාදී න්යායපත්රයත් එයමයි”
ඇලෙක්සැන්ඩර් ඩුගින්ගේ බොහෝ දර්ශනික අදහස් හා මතවාද ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය ඇතුළු බටහිර ලෝකය තුළ තහනම් කර තිබේ. 2022 වසරේදී ඔහුගේ එකම දියණිය, ඇයගේ මෝටර් රථෙය් සවිකර තිබූ බෝම්බයක් පුපුරුවා හැරීමෙන් ජීවිතක්ෂයට පත් කරනු ලැබීය. පසුව අනාවරණය වූයේ එය යුකේ්රනය මගින් බටහිර බලවතුන් සිදු කරවන ලද්දක් බවය.
කෙසේ වෙතත්, අදාල සාකච්ඡුාවේදී ඇලෙක්සැන්ඩර් ඩුගින් තවදුරටත් ලිබරල්වාදය පිළිබඳව මෙසේ පැහැදිළි කරනු ලබයි.
”මම හිතන්නේ ප්රශ්නය තිබෙන්නේ ලිබරල්වාදය සම්බන්ධව නිර්වචන දෙක තුළ කියායි. පැරණි ලිබරල්වාදය හෙවත් සම්භාව්ය ලිබරල්වාදය හා නව ලිබරල්වාදය ලෙස තිබෙනවා. ඒ අනුව, ප්රපංච සම්භාව්ය ලිබරල්වාදය ප්රජාතන්ත්රවාදයට පක්ෂවූවා. ප්රජාතන්ත්රවාදය යනු බහුතර සම්මුතියේ පුද්ගල නිදහසේ බලය ලෙස වටහාගෙන තිබෙනවා. එය කෙසේ හෝ අනෙකාගේ නිදහස සමග ඒකාබද්ධ කළ යුතුයි. නමුත් දැන් ලිබරල්වාදයේ වර්ධනය දෙවන ඊළඟ දුම්රිය ස්ථානය වෙත දැනටමත් සම්පූර්ණයෙන්ම ළඟාවී තිබෙනවා. ඒ වගේම නව ලිබරල්වාදයේ ඊළඟ අදියර අධ්යනය කළහොත් දැන් අරමුණුගත කර තිබෙන්නේ බහුතරයේ පාලනය සම්බන්ධයෙන් නොවෙයි. ඒ වෙනුවට සුළුතරයේ පාලනය සම්බන්ධව කේන්ද්රගතකර තිබෙනවා. එය කේන්ද්රගතකර තිබෙන්නේ පුද්ගල නිදහස පිළිබඳව නොවේ. ඒ වෙනුවට එය ”“WOKE-ism” ” (සමාජ හා දේශපාලන අසාධාරණයට සංවේදී පුද්ගලයන්ගේ හැසිරීම් හා ආකල්ප* හෙවත් ”අවදි-වාදය” වෙත කේන්ද්රගතකර තිබෙනවා. එබැවින් ඔබ කෙතරම් පුද්ගලවාදී විය යුතුද යත්, ඔබ රාජ්ය පමණක් නොව, පුද්ගලයා, පුද්ගලයා පිළිබඳ පැරණි කියවීම් පවා විවේචනය කළ යුතුයි”.
ඇලෙක්සැන්ඩර් ඩුගින් නම් වූ රුසියානූ විශිෂ්ඨ දාර්ශනිකයාගේ නව ලිබරල්වාදය පිළිබද මෙම විග්රහය සහ නූතන ඊනියා මාක්ස්වාදීන්ගේ හා සැබෑ ජාතිකවාදීන්ගේ භාවිතාව අතර වන සමපාත වීම හා නොවීම පිළිබඳව අපි මීළඟ ”කඳු මුදුනේ සිට ලියමි” තුළින් සාකච්ඡුාවට භාජනය කරමු.
විමල් වීරවංශ
2025.02.16